dinsdag 23 april 2024

REIS SPANJE – WEEK 11 – 13 t/m 21 april 2024

Zaterdag 13 april 2024 – Grau de Castellon tot Sant Sadurni (CC 88431 N 41.43380 E 1.78500) – 250 km

Even de camper verzorgen en dan rijden we naar de Mercadona waar we voldoende boodschappen voor de terugreis halen. Dan is het toch echt tijd en gaan we op weg. We rijden langs allerlei bekende plaatsen waar we op de heenweg hebben gestaan: Benicarlo, Vinaros, L’ Aldea. We rijden over de doorgaande weg AP7 en dat rijdt natuurlijk lekker door. Deze keer hebben we geen camperplaats aan zee maar in het binnenland en dat is ook aan de temperatuur te merken. Pfff…. Echt puffen. Wel een prima camperplaats en in de schaduw met een windje is het toch wel goed uit te houden met de 28 graden die het vandaag is geworden. Zo maken we ons op voor onze laatste nacht in Spanje.

Even de camper verzorgen op de camperplaats in Grau de Castellon.

We rijden eerst nog een stuk langs de kust.

Wat zullen we de bekende mooie zee boulevards van Spanje weer gaan missen.

Over de Ebro.

Langs druiven velden.

Naar de camperplaats in Sant Sadurni.

Het is flink warm met 28 graden maar in de schaduw van de camper is het goed uit te houden.

Zondag 14 april 2024 – Sant Sadurni via Canet en Roussillon (PN 54803 N 42.659401 E 3.03229) tot Treilles (PN 53747 N 42.923314 E 2.948927) – 260 km

Vlakbij zit een benzinestation waar LPG verkocht wordt en dus vullen we onze gastank weer helemaal vol. Als we zien dat ze ook Ad Blue verkopen, tanken we dat ook maar gelijk. Diesel tanken doen we een klein stukje voor de grens met Frankrijk. We moeten daarvoor wel even van de snelweg af, maar het scheelt 30 eurocent per liter, dus dat is wel de moeite waard. Ja dan is het echt zover: 10 weken geleden reden we ook op zondag Spanje in en nu rijden we Spanje weer uit. Omdat het zo warm is, besluiten we om toch nog een tussenstop aan zee te maken. Of dat nu het slimste idee van mij was? Het is natuurlijk mega druk want het is zondag en het is prachtig weer, dus wat doen alle Fransen? Jawel, naar de kust rijden. Dus duurt het wel even voor we bij het parkeerplaatsje komen en natuurlijk staat dat mega vol met auto’s. Maar we hebben geluk want er rijdt net een auto weg. Aan de ene kant van de weg is een binnenmeer aan de andere de zee. Aan de binnenzee staan allemaal oude vissershuisjes waar we natuurlijk even een kijkje gaan nemen. Als we een broodje hebben gegeten, pakken we de stoelen en gaan we naar het enorme strand met uitzicht op de Pyreneeën. Zo genieten we van onze laatste stranddag van deze reis. We denken er nog even over of we hier blijven overnachten maar de parkeerplaats ligt pal aan een doorgaande weg en dus rijden we aan het eind van de middag toch naar het plekje wat we eigenlijk hadden uitgezocht wat een beetje in het binnenland ligt. Soms valt zo’n plekje mee en soms valt het tegen. Nou deze keer valt het tegen. Het is een klein parkeerplaatsje bij een speeltuintje, met moeite kunnen we de camper recht zetten. Maar ach, het is alleen maar voor 1 nacht.

Onderweg naar Frankrijk.

Jawel, afscheid van het heerlijke Spanje... op naar Frankrijk.

We zien heel veel van deze race auto's voorbij gaan.

We rijden naar de kust in Frankrijk en parkeren de camper bij deze oude vissershuisjes.

We zijn nu in Canet, heel veel auto's die op deze warme zondag natuurlijk ook naar het strand willen. Wij hebben geluk dat we een parkeerplaats voor de camper vinden.

En zo genieten we van onze laatste stranddag. Op de achtergrond de Pyreneeën.

Aad gaat nog een keer proberen of hij wat kan vinden. Inmiddels heeft hij toch al bijna 20 euro bij elkaar gesprokkeld.

Dit is het parkeerplaatsje bij Carnet waar we nog net de camper konden parkeren. Maar het is geen geschikte plek om te overnachten dus rijden we aan het eind van de dag weer weg.

Ook aan de Franse kust is genoeg moois te zien.

Het niet bijzondere plekje in Treilles, in de verte zie je de zee.

Maandag 15 april 2024 – Treilles tot Beauchastel (CC 72163 N 44.82298 E 4.80854) – 315 km

Als we wakker worden staat er een stevige wind. Aad moet het stuur stevig vast houden. Maar het is niet te vergelijken met het noodweer wat op dit moment in Nederland huishoudt. Hier schijnt de zon nog en de temperatuur is nog steeds erg hoog. Het rijden over de tolweg is tegenwoordig favoriet bij Aad. Hij vindt het lekker rustig doorrijden. Geen rotondes, geen drempels, niet steeds op je snelheid moeten letten. Het schiet dan ook lekker op want na 3 uur rijden zijn we in Beauchastel. We stoppen eerst bij de Intermache waar we de cassette kunnen lozen. Natuurlijk halen we daar gelijk een stokbrood. Drie kilometer verder ligt de camperplaats waar we vandaag blijven. We zijn hier al veel vaker geweest. Het is een plek bij sluizen en een elektriciteit centrale aan de Rhône. In de schaduw van de camper is het prima vertoeven. Over de Rhône varen ook van die cruiseboten, net als bij de Rijn. We zien er af en toe eentje langs varen, altijd leuk om te zien hoe ze door de sluizen gaan. Het is en blijft een heerlijk overnachtingsplekje.

Over de Rhône.

Langs de Rhône rijden is ook erg leuk. Wellicht idee voor een trip?

De sluizen en de energie centrale van Beauchastel.

Ook nu is het zo warm dat we de schaduw van de camper opzoeken.

Net zoals bij de Rijn, varen hier ook cruiseschepen.

We zien er genoeg langs varen.

Dinsdag 16 april 2024 – Beauchastel tot Allerey sur Saone (PN 78457 N 46.907056 E 5.0045) – 265 km

Brrr het is echt een stuk kouder als we vandaag opstaan. Na het ontbijt gaan we weer snel op pad. Voor we weer op de tolweg komen, rijden we eerst een stuk langs de Rhône. Een echt mooie route, wellicht moeten eens een trip plannen die helemaal langs deze rivier gaat. Eenmaal op de tolweg schiet het weer lekker op. Behalve dan het stuk door Lyon, dat is even opletten, zeker op de snelheid want op hele stukken mag je maar 70 of 50 km. Gelukkig is het niet druk en laten we Lyon alweer snel achter ons. Bij Chalon sur Saone gaan we de tolweg af en rijden nu af en toe door de typische Franse dorpjes. Zo anders dan Spanje maar zeker met net zoveel sfeer. We stoppen bij het stadje Allerey sur Saone, waar een prachtig plekje is direct aan de Saone. Natuurlijk is deze rivier niet te vergelijken met de Rhône want we zien hier geen enkele boot varen. Jammer dat de temperatuur een stuk lager is met maar 12 graden. Ja er is geen ontkomen aan, we zullen er maar gewoon aan moeten wennen.

Lyon.

Ons plekje aan de Saone.

Waar de temperatuur een stuk lager is, dat wordt geen buiten zitten meer.

Woensdag 17 april 2024 – Allerey sur Saone tot Millery (CC 77339 N 48.81571 E 6.12742) – 290 km

Voor we de tolweg weer oprijden, stoppen we weer bij een Intermache om een stokbrood te halen en net genoeg diesel te tanken om naar Luxemburg te rijden. Op de tolweg is er vrij weinig verkeer en dus schier het lekker op. We krijgen nog een flinke hagelbui over ons heen. We stoppen even om het stokbrood te eten en dan rijden we de laatste kilometers naar de camperplaats in Millery. We hebben hier al vaker gestaan, je staat in een heel stil dorpje en direct aan de Moezel. Het is echt flink koud nu met 4 graden. Als avondeten kiezen voor een pizza uit de pizza automaat die hier staat. We kopen ook een stokbrood uit ook weer een automaat. Zo hebben we ons avondeten weer bij elkaar maar ik moet zeggen, ik had beter zelf kunnen koken want het was niets bijzonders. Het wordt ’s avonds zo koud dat we de kachel aanzetten. Dan is het al snel lekker warm in de camper.

Velden met bloeiend koolzaad, altijd mooi om te zien.

In de verte de hagelbui die wij even later over ons heen krijgen.

De camperplaats in Millery aan de Moezel waar we al vaker hebben gestaan.

Hier staat een stokbrood- en een pizza automaat.

We krijgen een onweersbui over ons heen maar even later schijnt toch weer de zon. Maar brrrr wat is het hier koud.

Donderdag 18 april 2024 – Millery tot Lanaken (CC 9990 N 50.92176 E 5.70496) – 215 km

Voor we opstaan, zetten we de kachel aan want jeetje wat is het koud! Dan gaan we weer snel op weg, rijden langs Metz en daarna Luxemburg in. We gooien de dieseltank weer vol en gaan weer verder richting Luik. Onderweg stoppen we weer om te eten en dan volgt Luik. Altijd een uitdaging om hier doorheen te rijden. Maar het lukt zonder veel opstoppingen en even later rijden we Nederland alweer binnen. Daar blijven we niet want we rijden naar Lanaken en dat ligt net over de grens in België. De camperplaats ligt aan de Zuid-Willemsvaart en bij het plaatsje Rekem. Rekem is een verrassend mooi stadje met veel mooie oude gebouwen. Er is ook een kasteel maar dat staat verscholen achter een hoge muur. In ieder geval een erg leuk stadje om even doorheen te lopen. Weer terug bij de camper kunnen we genieten van de binnenvaartschepen die voorbij varen.

De camperplaats in Lanaken, België.

De camperplaats ligt aan de Zuid-Willemsvaart. Zo kunnen we ook nu weer boten kijken.

Maar eerst lopen het Rekem in, een prachtig klein stadje.

Er is hier ook een mooi kasteel maar dat ligt zo verscholen dat je er amper een foto van kunt maken.

De oude stadspoort uit 1640.

Vrijdag 19 april 2024 – Lanaken tot Kleef (CC 12147 N 51.78914 E 6.14822) – 140 km

Op naar Kleef, daarvoor rijden we het grootste gedeelte door Nederland en wat is het dan weer wennen aan de volle, drukke wegen. Zonder problemen komen we aan in Kleef en kunnen we eindelijk de camper van San en Ger bewonderen. En wauw wat een mooie camper. Enorm ruim van binnen met een prachtig Italiaans design. Echt een bizar mooie camper. Kan me helemaal voorstellen dat ze hier gelijk verliefd op waren want dat gevoel heb ik zelf ook. ’s Avonds gaan we uit eten bij de Griek. Het smaakt allemaal weer erg lekker en met volgegeten buiken lopen we weer terug naar de campers.

Zaterdag 20 april 2024 – Kleef (CC 12147 N 51.78914 E 6.14822) – 0 km

We kijken eerst even naar de kwalificatie van Formule 1 die deze keer in China wordt gereden. Leuk dat we Max alweer pole positie zien pakken. Dan gaan San, Aad en ik naar de winkels van Kleef. Kleef is altijd leuk om te winkelen want er zijn veel verschillende soorten winkels waar we alle drie een flink lange tijd in kunnen rond snuffelen. Natuurlijk verwennen we onszelf met het heerlijke Duitse gebak. Daarna past er bij Aad en mijzelf toch ook nog een braadworst bij. We shoppen heel wat af. Tussen de buien door lopen we weer terug naar de campers. Ja en ook vanavond gaan er uit eten want er moet hier een heel goed schnitzel restaurant zitten en ja dat willen we natuurlijk zelf eens proberen. We worden niet teleurgesteld en zo smikkelen we een heerlijke schnitzel naar binnen.

Altijd lekker gebak in Duitsland.

Genieten van heerlijke schnitzels.

Zondag 21 april 2024 – Kleef tot Capelle aan den IJssel - 145 km

We kijken natuurlijk eerst naar de race van China waar we Max zien winnen. San en Ger vertrekken richting België, zo leuk om even bij elkaar te zijn geweest. Als de race voorbij is, doen we even alles lozen, diesel tanken en dan gaan we op pad. Op naar huis, waar we zonder problemen weer aankomen. We halen de hoogstnodige dingen uit de camper, de rest komt morgen wel. We kijken terug op een zeer geslaagde overwintereis met echt heerlijke temperaturen.

Nog even de cijfertjes:

We hebben in totaal 6030 km gereden. We hebben 76 nachten in de camper geslapen op 41 verschillende plekken.

We hebben 12 nachten op een betaalde plek gestaan, wat ons € 162,= heeft gekost.

vrijdag 12 april 2024

REIS SPANJE – WEEK 10 – 6 t/m 12 april 2024

Zaterdag 6 april 2024 – La Azohia tot La Zenia (CC 108235 N 37.92836 W 0.73818) – 80 km

We zetten de wekker want om 8 uur begint de kwalificatie van Formule 1 in Japan en we zien Max weer de pole positie pakken. We nemen afscheid van Marco en Moniek die over een week thuis zullen zijn. Het was gezellig met elkaar maar we komen elkaar vast wel weer eens ergens tegen. In Mazarron halen we weer wat boodschappen en dan rijden we langs Cartagena naar Los Alcazares om bij het oude busstation de camper te verzorgen. Na een week is dat natuurlijk weer hard nodig. Vlakbij is een vrije plek die eigenlijk prima is. Vlakbij zee maar dan zonder strand. Maar Aad kan hier niet blij van worden en dus rijden we een stukje verder naar El Mojon. Er is geen speciale camperplaats, de camper parkeren we langs de weg. Het strand is wel dichtbij, dus pakken we onze stoelen en de metaaldetector en gaan naar het strand. Het is op zich prima weer vandaag, maar de zon zit achter Sahara zand en met het windje is het net wat frisser. Na twee uurtjes hebben we het wel gezien en gaan terug naar de camper. We zoeken nog een andere camperplaats op maar als we daar aankomen, zien we dat deze helemaal niet geschikt om een camper neer te zetten. Dus besluiten we naar de enorme parkeerplaats bij het ook enorme winkelcentrum La Zenia te rijden. Hier is plek genoeg, er staan nog meer campers. Geen droomplek maar we zijn hier om morgen het winkelcentrum te bezoeken.

Het plekje in Los Alcazares, geen strand hier.

Los Alcazares waar we dus niet blijven staan.

Ons volgende plekje is bij El Mojon waar wel een mega strand is.

El Mojon.

Aad gaat weer proberen om wat waardevols te vinden.

Zondag 7 april 2024 – La Zenia (CC 108235 N 37.92836 W 0.73818) – 80 km

We kijken de race tijdens ons ontbijt en zien dat Max nog steeds de touwtjes goed in handen heeft en weer als eerste eindigt. Daarna gaan we naar het winkelcentrum. Er zijn hier heel veel  verschillende soorten winkels maar vooral veel kleding- en schoenenwinkels. Een verdieping hoger zitten heel veel eetgelegenheden. We zien zelfs een kapper, mooi daar gaan we even vragen of we geknipt kunnen worden. Aad doet zijn haar meestal met een tondeuse maar hij wil het eens anders en heeft daarvoor zijn haar flink laten groeien. Het is inmiddels zo lang, dat het hoog tijd wordt dat er een model in geknipt wordt. Aad kan direct terecht, ik heb om 5 uur een afspraak. Nou na een half uur hebben we een heel andere Aad. Leuk eens een ander kapsel, ik vind het hem goed staan. Tegen 1 uur gaan we eens kijken waar we wat zullen eten en komen zo terecht bij een Argentijns restaurant. Voor € 17,95 kun je onbeperkt eten. Eerst worden 6 bijgerechten neergezet, daarna komen er steeds obers langs met spiesen waarop allerlei verschillende soorten vlees zit. Rosbief, diverse verschillende worstjes, slaslick, kippenpootjes, kipfilet. Het smaakt allemaal heel erg lekker. Drinken betaal je 1 x en daarna kun je het laten bijvullen. Maar het glas is zo mega groot, daar heb ik meer dan genoeg aan. Het is echt zo bijzonder om steeds weer obers aan je tafel te hebben met de vraag of je iets van hun spies wilt. Echt een heel bijzondere belevenis, leuk om mee te maken. Om 5 uur is het mijn beurt om naar de kapper te gaan. Wat ben ik blij dat die lange lokken eraf zijn. De prijs valt me ook erg mee met 28 euro.

Op de parkeerplaats bij het grote winkelcentrum La Zenia.

Een mega groot winkelcentrum met heel veel verschillende winkels.

Waar Aad na tig jaar weer eens naar de kapper gaat. Hij had genoeg van zijn tondeuse kapsel.

Bij het Argentijnse restaurant komen eerst deze gerechten op tafel.

In de keuken een mega grote grill waar alle spiesen gegrild worden.

De obers komen steeds langs met de spiesen met allerlei verschillende soorten vlees.

Speciaal plekje in de camper voor de papegaai.

Om vijf uur is het mijn beurt om van mijn lange lokken af te komen.

Maandag 8 april 2024 – La Zenia via El Cau naar Urbanova (CC 76732 N 38.28831 W 0.52143) – 80 km

Er hangt nog steeds Sahaza zand in de lucht, de lucht is niet helder. Ik merk het ook erg aan mijn astma. Vandaag gaan we een trip door het binnenland doen. We rijden door heel veel citroenboomgaarden. Overal waar je kijkt, zie je citroenbomen. Onze eerste stop is bij het Santuario de Nuestra Senora del Pilar, een mooie plek om even rond te kijken. Onze volgende stop is bij Algorfa waar we de camperplaats niet vinden maar daardoor rijden we wel door een citroen- en sinaasappelboomgaard. De sinaasappels liggen op de grond en Aad raapt er heel wat op. Onze volgende stop is bij El Cau vlakbij Elche. Hier is een sculptuurmuseum gecreëerd door de kunstenaar Mariano Ros. Om er te komen, moeten we flink omhoog klauteren over een rotsenpad waarbij we flink lopen te zweten. Wat is het benauwd vandaag! Maar met de nodige rustpauzes komen we er wel. Het is een bijzonder gezicht al die sculpturen uitgehakt in de rotsen. Omdat het zo benauwd en warm is, besluiten om hier niet te overnachten maar naar de kust te rijden. We kiezen ervoor om weer naar Urbanova te rijden. Wat staan er weer veel campers! Natuurlijk is er altijd wel een plekje voor een extra camper. Hier staat een heerlijk zeewindje. Zo komen we weer een beetje bij van al het gezweet in het binnenland. Aan het eind van de dag gaat het nog iets harder waaien wat ervoor zorgt dat, na 3 dagen, het Saharazand wordt weggeblazen.

We maken een trip door het binnenland.

We rijden langs heel veel velden met citroenbomen.

We stoppen bij het Santuario de Nuestra Senora.

De volgende plek die we wilden zien in Algorfa kunnen we niet vinden maar daardoor rijden we wel toevallig een sinaasappelboomgaard in waar Aad heel wat sinaasappels raapt.

Op weg naar El Cau.

We zetten de camper neer en beginnen aan het rotspad de berg op.

Het is een flinke klim naar boven, vooral met het benauwde weer, maar eenmaal boven worden we beloond met de prachtige sculpturen.

Heel bijzonder om te zien.

Omdat het zo benauwd is in het binnenland, rijden we naar Urbanova om te overnachten. De lucht zit vol met Sahara zand.

Maar hier staat een windje waardoor het een stuk aangenamer is.

Dinsdag 9 april 2024 – Urbanova tot Moraira (CC 101161 N 38.69004 E 0.13309) – 100 km

Was het gisteren een dag vol met natuur, vandaag is het een dag vol met badplaatsen. We willen naar Altea en dat brengt ons langs Benidorm met zijn enorme flats. Wel leuk dat we nu weten wat Benidorm te bieden heeft. We kijken er nu heel anders tegenaan nu we weten hoe gezellig de oude binnenstad en de boulevard is. Maar we rijden Benidorm voorbij en komen dan in de volgende enorme badplaats: Calpe. Ook hier mega veel flats en hotels. Het meest aantrekkelijke van Calpe is de enorme rots die in zee staat. Doet erg denken aan Gibraltar. Dan komen we in Altea wat we willen bezoeken. Er is een grote parkeerplaats waar campers prima kunnen staan. Nou ja, normaal gesproken dan. Vandaag gaat dat niet lukken want er is een grote markt op de parkeerplaats. Iets verder is nog een parkeerplaats maar die staat helemaal vol. Helaas, Altea gaat het niet worden. Dan maar weer verder, op naar Moraira. Dat gaat via een prachtige kustroute. Ook in Moraira is een enorme parkeerplaats waar campers ook mogen staan. De parkeerplaats is vlakbij het strand. Moraira is geen enorme badplaats met hoge flats en hotels. Hier alleen laagbouw. Er is een haventje en een strand met uitzicht op de enorme rots van Calpe. We zoeken een restaurant op, de prijzen liggen hier iets hoger maar het eten smaakt ons erg goed. Weer terug bij de camper, maken we plannen over de terugreis want ja, over 12 dagen is het toch echt de bedoeling dat we weer in Capelle aan den IJssel zijn. Aad gaat nog even zijn geluk op strand beproeven en ja hoor, hij vindt toch weer een aantal euro’s.

's Morgens ziet er allemaal veel beter uit, het Sahara zand is weggeblazen.

Zo hebben we weer een stralend blauwe lucht.

We blijven niet staan in Urbanova en trekken verder. Eerst langs het vliegveld van Alicante.

De bekende toren van Benidorm.

Dan weer door prachtig berglandschap.

Na Benidorm volgt de badplaats Calpe met de herkenbare rots.

Ik vind het een beetje op de rots van Gibraltar lijken.

Omdat de camperplaats van Altea vol staat met een markt, rijden we naar Moraira.

We hebben hier uitzicht op de rots van Calpe.

In Moraira staat dit grote bronzen beeld.

Moraira.

Woensdag 10 april 2024 – Moraira tot Grau de Castellon (CC 48884 N 39.97979 E 0.02292) – 215 km

We hebben besloten om onze laatste dagen in de Spaanse zon door te brengen op de camperplaats van Grau de Castellon waar we op de heenweg ook hebben gestaan. Het is een beetje een gok omdat deze camperplaats erg geliefd is en dus ook snel vol staat. Maar we gaan het erop wagen. We rijden Valencia weer voorbij en dan is het nog een klein stukje tot onze eind bestemming. We hebben geluk want er zijn nog twee vrije plekken. Ja je kunt niet zeggen dat dit nou een ideale camperplaats is hoor, want de campers staan echt pal op elkaar. Maar deze camperplaats is wel vlakbij zee en dat maakt hem zo aantrekkelijk. Dus als we wat hebben gegeten hebben, pakken we onze stoelen en gaan lekker op het strand zitten. Het is vandaag echt weer prachtig weer. Niet te warm, niet te koud. Weer volop genieten zo. Aad gaat weer met zijn metaaldetector aan de gang en ik lees mijn zoveelste boek op mijn e-reader. Volop genieten dus. We blijven hier nog een aantal dagen staan, tot we echt aan de terugreis gaan beginnen.

Zo staan we na bijna 2 maanden weer op de camperplaats in Grau de Castellon.

We brengen de dag lekker door op het strand.

Donderdag 11 april 2024 – Grau de Castellon (CC 48884 N 39.97979 E 0.02292) – 0 km

Vandaag een bijzondere dag: zoon Dimitri en schoonzoon Martijn zijn beide jarig. Dat op deze dag ook onze schoonzus 7 jaar geleden is overleden blijft een vreemd contrast. We beginnen de dag met het schoonmaken van de binnenkant van de camper. Wat een stof ligt er overal! Gewoon niet normaal. Alle hoekjes en gaten worden weer lekker schoon en stofvrij. Dat scheelt hopelijk straks wat werk als we weer thuis zijn. Daarna fietsen we een stuk langs de zee en eten weer wat bij het restaurantje met de lekkere kippenpootjes en patat. Geen bijzondere maaltijd maar wel erg lekker. Zo kabbelt deze dag lekker rustig voorbij en genieten we volop van het heerlijke weer.

Vrijdag 12 april 2024 – Grau de Castellon (CC 48884 N 39.97979 E 0.02292) – 0 km

Weer volop zon en een heerlijk temperatuur met 22 graden. Vandaag doen we niet zo veel, gaan lekker naar het strand waar het aardig vol ligt met zonaanbidders. Wat worden we toch verwend met al dat lekkere weer. Het zal straks weer erg wennen worden. Maar morgen gaat het echt gebeuren, de terugreis gaat beginnen!

's Morgens zitten we eerst bij de camper.

Maar al snel gaan we weer naar het strand. Het is heerlijk weer met 22 graden. Laatste dag dat we aan zee staan. Morgen begint de terugreis!